Suezkanaal en Suezcrisis
In februari 1867 voer het eerste schip door het Suezkanaal. Het Suezkanaal is een verbinding tussen Port Saïd aan de Middellandse Zee en Suez aan de Rode Zee en vormt de scheiding tussen Afrika en Azië. Van kapitaal belang voor de wereldhandel.
* Het belang van het Suezkanaal is zeer groot, want voordien moesten schepen uit Europa met als reisdoel Azië helemaal om Afrika heen varen.
* In de negentiende eeuw stippelde de Oostenrijkse ingenieur Alois Negrelli een nieuwe route uit. Het geld voor de bouw werd bijeengebracht door Ferdinand de Lesseps, die hiervoor de Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez oprichtte.
* Het kanaal werd gegraven door ongeveer 1,5 miljoen Egyptische arbeiders. De bouw eiste een hoge tol: 125.000 arbeiders overleden, grotendeels als gevolg van cholera.
* Het kanaal was aanvankelijk in het bezit van de Egyptische en Franse overheid. Egypte verkocht zijn aandeel later, wegens een grote buitenlandse schuldenlast, aan Groot-Brittannië. In 1882 trokken Britse troepen het gebied binnen om hun belang in het kanaal te beschermen.
* Deze toestand bleef tot in de jaren vijftig van de twintigste eeuw gehandhaafd. Vlak na de onafhankelijkheid van Egypte op 29 okt 1956 werd het Suezkanaal door de regering van Gamal Abdel Nasser genationaliseerd.
* Frankrijk en Engeland reageerden met een oorlog, die een week zou duren. Deze periode wordt de Suezcrisis genoemd. Deze crisis wordt vaak gezien als het definitieve einde van Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk als grootmachten.
* De Verenigde Naties zegden later Egypte het alleenrecht op het Suezkanaal toe.
* De Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi opende in augustus 2015 een ‘nieuw’ Suezkanaal.
* De komst van een extra waterweg, 72 km evenwijdig aan een deel van het 200 km lange oude kanaal, zorgt ervoor dat er nu twee keer zoveel schepen kunnen varen tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee.