VUREN DENKT weer na
VUREN DENKT NOG EENS NA – 209
Banketbakker Pietro Ferrero! Of “ Als de NOOT het duurst is..’’
Neen, dit is geen verkeerd citaat. Het lijkt wel erg op “Als de NOOD het hoogst is “ maar het heeft er wel veel mee te maken.
Luister even naar mijn verhaal. Het begon eigenlijk met chocolade.
Het was 1942 en oorlog. Italië was een bondgenoot van de Duitsers. Er was ook een schaarste van producten die van heel ver moesten komen .
De streek waar dit verhaal zich op dat moment afspeelt is Piëmont , de streek rond Turijn , in het noorden van Italië.
Piëmont was en is bekend om zijn chocolade-industrie en banketbakker Pietro Ferrero wil ook chocolade gaan produceren.
Maar……de cacaonoten moeten van zeer ver komen en Italië was het deel van Afrika al kwijtgespeeld waarvan de meest betaalbare noten kwamen . Cacaonoten waren zeer duur geworden .
Maar er was nog een andere MAAR……half Piëmont stond vol met een ander soort noten : HAZELNOTEN.
Om het allemaal betaalbaar en dus verkoopbaar te houden begon Pietro cacaonoten te mengen met hazelnoten …
Het product daarvan was een soort chocolade maar die proefde ook een groot beetje naar … hazelnoten . Nutella was geboren. Nutella met NUT vooraan , Engels voor noot.
Maar daar hield de innovatie van pasteibakker Ferrero niet op.
Waar chocolade tevoren eerder een luxegoed was , eerder snoep dan voedsel , maakte hij zijn nieuw product SMEERBAAR. Het kon uitgestreken worden op de boterham die de werkman meenam naar zijn werk!
Zo ontstond de chocopasta en bij de Ferrero’s heette die dan Nutella.
In dit land zijn ze naast elkaar blijven bestaan , pasta zonder noten en pasta met noten , Boerinneke en Nutella. Maar in heel wat landen , zoals in Frankrijk, bestaat er alleen maar Nutella.
Na het overlijden van Pietro geraakte de hele familie Ferrero bij deze zoete activiteiten betrokken , bij het fabriceren , het patenteren en het verkopen over de hele wereld.
De Ferreroprodukten veroverden inderdaad de hele aardbol .
Het was begonnen met het terugvechten tegen schaarste en te dure prijzen. Een menselijke plantrekkerij in moeilijke tijden.
Wat onbetaalbaar leek … werd toch betaalbaar.
Daarom ben ik nu, in onze toch nog minder moeilijke tijden , begonnen met Rivercola zero te drinken uit de Aldi!!!
Dat kan geen verkeerd begin zijn. Ik houd jullie verder op de hoogte.
Uw steeds nadenkende
Louis VUREN